FALK NEWSLETTER 98/01 (utgitt mai 1998).

Bondevik tar affære ??????
Falk International har på nytt henvendt seg til norske styresmakter ved statsminister Kjell Magne Bondevik. Statsministeren ønsker ikke å intervenere i fagstatsrådenes ansvarsområder og viser til Justisdepartementet. Der håndteres saken av politiavdelingen. Det er å håpe at saken denne gang blir tatt alvorlig. Det har i 18 år vært for mange rundganger i departementale og offisielle organer. Foreldesesfristen for drap er imidlertid 25 år i Norge. Falk holder fast ved at påstanden om sabotasje må etterforskes av habile etterforskere i samarbeide med Scotland Yard og FBI. Dette ettersom 27 britiske og 2 amerikanske statsborgere var blant de omkomne, og aksjonens mulige internasjonale forbindelser. I Scandinavian Star ulykken ble der satt ned et felles etterforskningsteam med deltagelse fra svenske og danske politimyndigheter.

Inhabilitet
FALK har i skriv til Justisdepartementet påpekt inhabilitet hos riksadvokatembetet. Det gjelder tidligere riksadvokat, nåværende høyesterettsdommer Georg Fredrik Rieber-Mohn, hans etterfølger som riksadvokat, tidligere assisterende riksadvokat, Tor Aksel Busch og Lasse Quigstad. Også tidligere leder for økokrim, høyesterettsdommer Lars Oftedal Broch anser FALK for inhabil i denne sak.

Internett
FALK fortsetter å gjøre omverdenen oppmerksom på sine internettsider om «Kielland»-katastrofen. Dette gjelder både i Norge og utlandet. Oppmerksomheten rettes spesielt mot fagmiljøer, myndigheter og politikere. FALK anser det viktig at dagens studenter, morgendagens ledere, gjøres oppmerksom på saken og dens samfunnsmessige betydning. FALK oppfordrer leseren å bidra til opplysning om FALK’s hjemmesider http://www.multinet.no/~falk/

Stortingsrepresentantene må nå reagere !!!!!
Falk gjentar sin anmodning til samtlige stortngsrepresentanter om å bidra til at denne saken får et historisk utfall som landet kan være bekjent av for etterkommende generasjoner. Hvis ikke regjeringen er seg sitt ansvar bevisst må Stortinget reagere. Dette kan Stortingsrepresentanten(e) gjøre ved å fremlegge et Dokument 8 forslag til vedtak i Stortinget med krav om ny etterforskning i saken. FALK forventer at Stortinget er seg sitt ansvar bevisst, spesielt hvis regjeringen igjen er unnfallende.

Transparency International
FALK har tidligere påpekt at korrupsjonsforhold innvolverende Statoil kan være en medvirkende faktor til aksjonen, ref: FALK Newsletter 02/97. Kampen mot korrupsjon øker over hele verden. TRANSPARENCY INTERNATIONAL (TI) er en ideell partipolitisk uavhengig organisasjon hvis formål er å bekjempe korrupsjon i det offentlige og generelt gjennom forbedring av lovgivning og retningslinjer på dette felt, og overvåkning av systemer der disse finnes. TI ble stiftet i 1993 med hovedsete i Tyskland og er i dag representert i en rekke land ved lokale organisasjoner. TI kan på mange måter sammenlignes med Amnesty International innenfor sitt felt. FALK’s president Ole Østlund har i flere år hatt kontakt med TI’ hovedsete i Tyskland i forbindelse med hans oppfatning om at der er behov for styrking av kampen mot korrupsjon også i Norge. I dag er der nasjonale avdelinger av TI i flere nordiske land og land Norge har nære forbindelser til, bl.a USA, Storbritannia og Danmark. Er imidlertid korrupsjon et problem i Norge ? .

Korrupsjon er ikke å motta gaver eller tjenester alene. Korrupsjon blir det om der gis motytelse for slike gaver eller tjenester og der motytelsen skjer på bekostning av den stilling, de interesser, man er satt til å forvalte. I så måte er det fullt mulig å være korrupt uten å motta gaver eller synbare tjenester, f.eks saksbehandleren som uten hjemlet grunn trenerer en sak for å tekkes «sjefen» og/eller utenforstående interesser. "Kameraderi" er utbredt i Norge. Noe annet er vel ikke å forvente i et land med bare 4 millioner innbyggere og hvor mange kjenner hverandre fra skoler og universitet. Dette gjelder sivilingeniører fra NTNU(NTH)såvel som advokater, dommere eller andre yrkesprofesjoner i samfunnet. Men kan kameraderi sidestilles med korrupsjon? Ja, i de tilfeller hvor "kameraderiet" går utover de interesser stillingsinnehaveren er satt til å ivareta - ved misbruk av stilling eller forfordeling på tross av gjeldende regler. Korrupsjon har også sammenheng med begrepet "muldvarp". Muldvarpen er en som undergraver de interesser han offisielt er satt til å ivareta. Det verste er imidlertid ikke at den enkelte, politikeren, byråkraten eller andre beriker seg eller skaffer seg fordeler , men den ødeleggende og svært ofte fordyrende konsekvens som rammer samfunnet og andre.

En aksepterende holdning til uriktige opplysninger og mangelfulle vedtak er det samme som å oppfordre til fortsatt korrupsjon og lignende tilstander. "Unnskyldningen" er at det skyldes dumhet eller inkompetanse. Det er en ukultur som har fått lov til å utvikle seg, ofte grunnet likegyldighet og uforstand. Misforstått såkalt lojalitet spiller også en rolle. Unnfallenhet i tjeneste er en form for korrupsjon. Åpen debatt er et botemiddel. Medias rolle er her av avgjørende betydning. Men det er sterke krefter som arbeider for å hindre åpen debatt og korrupsjonsbeskyttelsen er ofte omfattende og ekstrem. Prof.dr.juris Carl August Fleischer har uttrykt at korrupsjon minner om narkotikaforbrytelser og bakmennene der. De beskytter sine egne og fremhever de som "så bra mennesker" - "utenkelig at han/hun kan ha gjort noe slikt" - "dårlig gjort å kritisere". Andre botemidler er rettsregler forutsatt at rettsapparatet fungerer. Brudd på straffelovens bestemmelser medfører bøter og fengselsstraff. At det angis usannheter eller legges skjul på sannheten er i følge loven en ytterst alvorlig sak.

Ingen, hverken ansatte, tillitsvalgte eller politikere har noe mandat som går ut på å se gjennom fingrene med usannheter og fortielser i strid med straffeloven. I tillegg til å være kriminelt i seg selv er fortielser og usannheter indikasjoner på at det ligger enda mer gale ting bak. Særlig graverende er det når avsløringer og protest mot uriktige disposisjoner blir møtt med mobbing av dem som gjør sin plikt. Mobbeteknikkene er mange og i tillegg til bakvaskelser og boikott, svartelisting, direkte hærverk og skade på legeme og eiendom.

Den som tar imot gaver og andre tjenester vil imidlertid lett kunne befinne seg i en gråsone. For å beskytte selskapet og den enkelte har derfor flere virksomheter egne bestemmelser for hva som kan mottas av gaver og tjenester. Straffeloven forbyr offentlige tjenestemenn (folkevalgte) å overhodet motta en ytelse dersom den er gitt for å øve innflytelse på vedkommendes opptreden i tjenesteanliggende. Ulovlige bestikkelser må skilles fra agentvirksomhet og lovlig kommisjon betalt til lokale representanter. "Sensitive" betalinger krever forsiktighet, dokumentasjon og avtaler. F.eks gir amerikansk skattelov ingen åpning for utgiftsføring av bestikkelser. Bestikkelser begrenser den frie konkurranse og er derfor et monopolitisk tiltak som er i strid med amerikansk konkurranselovgivning (Antitrust Act). Strafferammen er høy i form av bøter og fengsel. Bedriften kan ikke betale personlige bøter. I Norge har Konkurransetilsynet som en av sine oppgaver å sikre lik og uavhengig konkurranse. Tilsynets virksomhet styres av politikerne gjennom retningslinjer og bevilgninger, og som på mange områder begrenser tilsynets mulighet for å engasjere seg. Deler av oljevirksomheten er et slikt område.

NASJONAL AVDELING - TI NORGE? En nasjonal avdeling av TI er en sammenslutning av likesinnede personer og organisasjoner som er motstandere av korrupsjon og som støtter TI’s sentrale verdibegreper. Den skal hvor der er mulig søke å opprette et konstruktivt og samarbeidende forhold til myndighetene og andre organisasjoner interessert i å bekjempe korrupsjon gjennom reformer og overvåking av systemer som ikke holder mål. En sentral strategi i TI’s virksomhet er å knytte til seg personer med stor innflytelse i samfunnet. TI skal imidlertid være - og skal fremstå som - uavhengig av myndigheter og politiske partier. Ingen ledende byråkrat eller leder i et politisk parti bør være formann eller generalsekretær i en nasjonal avdeling av TI. Det finnes i dag nasjonale avdelinger av TI i flere av de nordiske land. En mye brukt fremgangsmåte ved etablering av nye nasjonale avdelinger er gjennom representasjon, fadderskap, av en i landet allerede etablert organisasjon eller gruppe av mennesker med det samme grunnsyn i forholdet til korrupsjon. FALK’s president ser det som ønskelig å medvirke til etablering av en nasjonal avdeling av TI i Norge. Behovet er der, og den politiske korrupsjonen i Norge er utbredt, noe «Kielland»-saken, bekrefter, unnfallenhet , undertrykking av informasjon, mangel på offentliggjøring, styring av media. Tidspunktet for etablering av en nasjonal avdeling av TI i Norge skulle være gunstig sett i lys av den regjeringsoppnevnte verdikommisjon. Interesserte bes kontakte FALK International:
E-mail: falk@reality.multinet.no


Return to FALK Newsletters
Return to FALK front page