FALK NEWSLETTER, 20. januar 1997, tekst:


FALK med nye fremstøt !
I forbindelse med regjeringsskiftet høsten 1996 og regjeringen Jagland's tiltredelse rettet FALK på nytt anmodninger til Justisminister og Statsminister om etterforskning av sabotasjepåstandene mot Kielland, og med anmodning om innhentelse av informasjon fra FBI og Scotland Yard. Justisdepartementet oversendte på nytt saken til Riksadvokaten "som rette vedkommende", uten å ta hensyn til FALK's bemerkning om Riksadvokatens inhabilitet. Svaret fra Riksadvokaten ble som forventet. Der er ikke grunn for Riksadvokaten til å omgjøre sin avgjørelse av 12. februar 1987 om henleggelse av FALK's presidents anmeldelse av 13. desember 1986. Henvendelsen medfører heller ingen forføyninger fra Riksadvokatens side.
Etter Anne Holt's sykdomsforfall har FALK i skriv av 13. januar 1997 klaget denne avgjørelse inn for Fungerende justisminister Jørgen Kosmo med råd om å koble Forsvaret inn i saken, og at Regjeringen denne gang benytter seg av de virkemidler konstitusjonen gir til å instruere en motvillig Riksadvokat, om nødvendig ved bruk av Kongelig resolusjon.

Mot et åpnere samfunn ?
Samtidig har de siste ukers hendelser på nytt satt søkelyset mot rettsikkerheten i Norge, eller mangelen på sådan. Søkelyset er satt på overvåking og faren for misbruk av de hemmelige tjenester på bekostning av demokratiet og enkeltindividets rettigheter. At uskyldige mennesker i flere år trolig har vært utsatt for trakassering og yrkesforbud er ikke en demokratisk rettsstat verdig. FALK stiller ikke spåørsmål ved berettigelsen av hemmelige tjenester for å verne riket mot ytre og indre motstandere av konstitusjonen. Det er de tegn på offentlig maktarroganse og misbruk vi reagerer og advarer mot, og som gjennom sin undergravende virksomhet er ødeleggende for tjenestene. Kielland-saken er et håndfast eksempel i så henseende. Liland-saken er et annet, som tidliggjør svakhetene og sydomstegnene ved den norske rettsstaten. Behovet for opprustning på dette området blir stadig mer syniliggjort.
Det er FALK's forhåpning at Stortinget gjennom sitt arbeide med "Lund-kommisjonen" vil medvirke til at der for fremtiden etableres instrukser og kontrolltiltak som begrenser muligheten for misbruk.

"Lund-kommisjonen " gjorde ikke jobben ?
Hvorfor etterforsket ikke Lund-kommisjonen dokumenterte påstander om telefonavlytting/overvåkning av personer knyttet til Kielland-saken ? Flere personer med tilknytning til Kielland har fremmet slike påstander. Dette gjelder også personer tilhørende høyresiden i norsk politikk. Var Berge Furre's deltagelse i kommisjonen medvirkende til at kommisjonens fokus ble rettet mot ulovlig overvåkning av venstresiden i norsk politikk, mens granskning av ulovlig overvåkning av sentrum og høyresiden ble nedprioritert ?

Hemmelig nettverk - en fjerde tjeneste ?
Tidligere statssekretær i Forsvarsdepartementet Oddmund Hammerstad har blitt drapstruet etter sine avsløringer om et sannsynlig hemmelig nettverk med forgreninger og kontaktpunkter innenfor de offisielle tjenester. Om dette nettverket er styrt av tjenestene eller av personer utenfor tjenestene er fremdeles noe uklart. Er nettverket styrt fra siden er risikoen for misbruk av tjenestene stor, med fare for rikets sikkerhet som ytterste konsekvens. Rinnan var ekspert på bruk av såkalte negative kontakter, planting av desinformasjon og bruk av provokatører. Er dette årsaken til myndighetenes og tjenestenes unnfallenhet i bla. Kielland-saken ?
Hvem består nettverket av ? I Lønning-direkte på TV-2 torsdag 16.1.1997 nevner Hammerstad grupper av motstandsfolk fra krigens dager. MILORG med bl.a. Jens Christian Hauge og "Kjakan" Sønsteby er en slik gruppering som ble mobilisert i forbindelse med Finmarkshjelpen og gjenreisning av Nordnorge etter krigen. I MILORG knyttet revolusjonære MotDagister, Høyrefolk m.flere bånd som har overlevd, også under den "kalde krigen".

Aftenposten og VG tåkelegger ?
Lønning-direkte berørte pressens ulike håndtering av Hammerstad's avsløringer. Spesielt kritisk var Schibsted kontrollerte Aftenposten og VG. Argumentasjonen er velkjent fra "Kielland", "intet nytt, kommisjonen har ikke funnet grunnlag for påstandene, ingen grunn til videre undersøkelser". I så måte er det besnærende å tenke at det er de samme krefter som søker å tåkelegge Kielland-saken som Hammerstad's avsløringer. FALK stiller seg ikke ukritisk til alle Hammerstad's utsagn, til det har vi ikke den samme detaljkunnskap. Men at påstandene må underkastes en forsvarlig behandling, derom er det ingen tvil. Vi viser her til egne erfaringer med avlytting/overvåkning i Kielland-saken.
Det skal bli interessant å observere om Scibsted-pressens håndtering av saken vinner gehør i andre deler av media, herunder Schibsted-influerte TV-2 og Adresseavisen. Det er vel bare tilfeldig at Schibsteds hovedeier Tinius Nagell Erichsen "lå på skauen" sammen med Jens Christian Hauge under krigen.

Journalister som informanter ?
I det samme Lønning-direkte program fremkom påstander om at journalister ble benyttet som informanter. Ut i fra vunnet erfaring virker dette sannsynlig. Hvor mange journalister har ikke vist interesse for Kielland-saken med intervjuer av personer uten at noe har kommet i media, eller at vesentlige poenger har blitt undertrykt. Hvis journalister nyttes til innhentelse av informasjon er dette en vel egnet metode. FALK har påpekt pressens unnfallenhet overfor Pressens Faglige Utvalg.

Nordmenn utførte sabotasjen ?
Et stadig tilbakevendende spørsmål er hvem som står bak aksjonen mot Kielland ? I utgangspunktet mener FALK at dette er oppgaven til en ny politietterforskning å finne ut av. I og med at blandt de omkomne var 27 britiske og 2 amerikanske statsborgere, og at en i utgangspunktet ikke kan utelate muligheten for internasjonale krefter er det på det sterkeste vi anbefaler at FBI og Scotland Yard trekkes inn i etterforskningen. Deres delaktighet vil sikre ekspertise samtidig som forholdet til Storbritania og USA taes behørig vare på.
Av denne grunn ser vi det ikke hensiktsmessig her og nu å komme nærmere inn på hvilke krefter som måtte stå bak aksjonen, men benytte anledningen til å avsanne enkelte andre rykter om hvem som kan ha utført sabotasjen. Alt tyder på at de personer som har plassert ladningen og forberedt det praktiske med operasjonen har hatt tilgang plattformen fra innsiden. Dette har troligen skjedd før mannskapsbytte kort tid før katastrofen. Ingen av de som var ombord på Kielland før mannskapsbytte er etter det FALK kjenner til avhørt av politiet. At ingen har rapportert noe uregelmessig ombord i perioden før plattformen havarerte tyder på at de impliserte ikke har vekket unormal oppmerksomhet. Det eneste som gjenstod var troligen bare å stille utløserklokka.

FALK International.
Etter i mange år forgjeves å ha arbeidet i Norge med å få tatt opp saken til ny etterforskning har FALK sett seg tvunget til, i landets interesse, å øke innsatsen for å vinne internasjonal støtte for saken. Først og fremst i USA og Storbritania. I den forbindelse vil organisasjonen endre profil og etter hvert ta i bruk navnet FALK International. Det vil også være naturlig at en større del av informasjon og korrespondanse blir skrevet på engelsk.

FALK på Internett.
For å styrke påvirkningsmuligheten er FALK i gang med å legge ut informasjon på Internett. Dette ser vi som en stor mulighet til økt innflytelse. Samtidig vil bruk av E-mail radikalt forbedre vår kommunikasjonsevne også til USA og Storbritania. Spørsmål, kommentarer, informasjon, støtteerklæringer, m.m. kan sendes vår e-mail adresse. Dette er et langt skritt videre som ikke hadde vært mulig uten hjelp fra sentrale støttespillere. Mange takk.

Styrking av økonomien.
FALK's virksomhet er hemmet av svak økonomi. Innsatsen hittil har vært basert på personlige bidrag fra sentrale støttespillere. I forbindelse med vår tilkobling til Internett, utsendelse av Newsletter og fremtidig aktivitet må organisasjonens økonomi styrkes. Støttebidrag kan settes inn på vår postgirokonto: 0824 0790018.