FALK NEWSLETTER, 20. januar 1997,
tekst:
FALK med nye fremstøt
!
I forbindelse med regjeringsskiftet høsten
1996 og regjeringen Jagland's tiltredelse rettet FALK på nytt anmodninger
til Justisminister og Statsminister om etterforskning av sabotasjepåstandene
mot Kielland, og med anmodning om innhentelse av informasjon fra FBI og
Scotland Yard. Justisdepartementet oversendte på nytt saken til Riksadvokaten
"som rette vedkommende", uten å ta hensyn til FALK's bemerkning
om Riksadvokatens inhabilitet. Svaret fra Riksadvokaten ble som forventet.
Der er ikke grunn for Riksadvokaten til å omgjøre sin avgjørelse
av 12. februar 1987 om henleggelse av FALK's presidents anmeldelse av 13.
desember 1986. Henvendelsen medfører heller ingen forføyninger
fra Riksadvokatens side.
Etter Anne Holt's sykdomsforfall har FALK i skriv av 13. januar 1997 klaget
denne avgjørelse inn for Fungerende justisminister Jørgen
Kosmo med råd om å koble Forsvaret inn i saken, og at Regjeringen
denne gang benytter seg av de virkemidler konstitusjonen gir til å
instruere en motvillig Riksadvokat, om nødvendig ved bruk av Kongelig
resolusjon.
Mot et åpnere samfunn ?
Samtidig har de siste ukers hendelser på nytt satt
søkelyset mot rettsikkerheten i Norge, eller mangelen på sådan.
Søkelyset er satt på overvåking og faren for misbruk
av de hemmelige tjenester på bekostning av demokratiet og enkeltindividets
rettigheter. At uskyldige mennesker i flere år trolig har vært
utsatt for trakassering og yrkesforbud er ikke en demokratisk rettsstat
verdig. FALK stiller ikke spåørsmål ved berettigelsen
av hemmelige tjenester for å verne riket mot ytre og indre motstandere
av konstitusjonen. Det er de tegn på offentlig maktarroganse og misbruk
vi reagerer og advarer mot, og som gjennom sin undergravende virksomhet
er ødeleggende for tjenestene. Kielland-saken er et håndfast
eksempel i så henseende. Liland-saken er et annet, som tidliggjør
svakhetene og sydomstegnene ved den norske rettsstaten. Behovet for opprustning
på dette området blir stadig mer syniliggjort.
Det er FALK's forhåpning at Stortinget gjennom sitt arbeide med "Lund-kommisjonen"
vil medvirke til at der for fremtiden etableres instrukser og kontrolltiltak
som begrenser muligheten for misbruk.
"Lund-kommisjonen " gjorde ikke jobben ?
Hvorfor etterforsket ikke Lund-kommisjonen dokumenterte
påstander om telefonavlytting/overvåkning av personer knyttet
til Kielland-saken ? Flere personer med tilknytning til Kielland har fremmet
slike påstander. Dette gjelder også personer tilhørende
høyresiden i norsk politikk. Var Berge Furre's deltagelse i kommisjonen
medvirkende til at kommisjonens fokus ble rettet mot ulovlig overvåkning
av venstresiden i norsk politikk, mens granskning av ulovlig overvåkning
av sentrum og høyresiden ble nedprioritert ?
Hemmelig nettverk - en fjerde tjeneste ?
Tidligere statssekretær i Forsvarsdepartementet
Oddmund Hammerstad har blitt drapstruet etter sine avsløringer om
et sannsynlig hemmelig nettverk med forgreninger og kontaktpunkter innenfor
de offisielle tjenester. Om dette nettverket er styrt av tjenestene eller
av personer utenfor tjenestene er fremdeles noe uklart. Er nettverket styrt
fra siden er risikoen for misbruk av tjenestene stor, med fare for rikets
sikkerhet som ytterste konsekvens. Rinnan var ekspert på bruk av
såkalte negative kontakter, planting av desinformasjon og bruk av
provokatører. Er dette årsaken til myndighetenes og tjenestenes
unnfallenhet i bla. Kielland-saken ?
Hvem består nettverket av ? I Lønning-direkte på TV-2
torsdag 16.1.1997 nevner Hammerstad grupper av motstandsfolk fra krigens
dager. MILORG med bl.a. Jens Christian Hauge og "Kjakan" Sønsteby
er en slik gruppering som ble mobilisert i forbindelse med Finmarkshjelpen
og gjenreisning av Nordnorge etter krigen. I MILORG knyttet revolusjonære
MotDagister, Høyrefolk m.flere bånd som har overlevd, også
under den "kalde krigen".
Aftenposten og VG tåkelegger ?
Lønning-direkte berørte pressens ulike
håndtering av Hammerstad's avsløringer. Spesielt kritisk var
Schibsted kontrollerte Aftenposten og VG. Argumentasjonen er velkjent fra
"Kielland", "intet nytt, kommisjonen har ikke funnet grunnlag
for påstandene, ingen grunn til videre undersøkelser".
I så måte er det besnærende å tenke at det er de
samme krefter som søker å tåkelegge Kielland-saken som
Hammerstad's avsløringer. FALK stiller seg ikke ukritisk til alle
Hammerstad's utsagn, til det har vi ikke den samme detaljkunnskap. Men
at påstandene må underkastes en forsvarlig behandling, derom
er det ingen tvil. Vi viser her til egne erfaringer med avlytting/overvåkning
i Kielland-saken.
Det skal bli interessant å observere om Scibsted-pressens håndtering
av saken vinner gehør i andre deler av media, herunder Schibsted-influerte
TV-2 og Adresseavisen. Det er vel bare tilfeldig at Schibsteds hovedeier
Tinius Nagell Erichsen "lå på skauen" sammen med
Jens Christian Hauge under krigen.
Journalister som informanter ?
I det samme Lønning-direkte program fremkom påstander
om at journalister ble benyttet som informanter. Ut i fra vunnet erfaring
virker dette sannsynlig. Hvor mange journalister har ikke vist interesse
for Kielland-saken med intervjuer av personer uten at noe har kommet i
media, eller at vesentlige poenger har blitt undertrykt. Hvis journalister
nyttes til innhentelse av informasjon er dette en vel egnet metode. FALK
har påpekt pressens unnfallenhet overfor Pressens Faglige Utvalg.
Nordmenn utførte sabotasjen ?
Et stadig tilbakevendende spørsmål er hvem
som står bak aksjonen mot Kielland ? I utgangspunktet mener FALK
at dette er oppgaven til en ny politietterforskning å finne ut av.
I og med at blandt de omkomne var 27 britiske og 2 amerikanske statsborgere,
og at en i utgangspunktet ikke kan utelate muligheten for internasjonale
krefter er det på det sterkeste vi anbefaler at FBI og Scotland Yard
trekkes inn i etterforskningen. Deres delaktighet vil sikre ekspertise
samtidig som forholdet til Storbritania og USA taes behørig vare
på.
Av denne grunn ser vi det ikke hensiktsmessig her og nu å komme nærmere
inn på hvilke krefter som måtte stå bak aksjonen, men
benytte anledningen til å avsanne enkelte andre rykter om hvem som
kan ha utført sabotasjen. Alt tyder på at de personer som
har plassert ladningen og forberedt det praktiske med operasjonen har hatt
tilgang plattformen fra innsiden. Dette har troligen skjedd før
mannskapsbytte kort tid før katastrofen. Ingen av de som var ombord
på Kielland før mannskapsbytte er etter det FALK kjenner til
avhørt av politiet. At ingen har rapportert noe uregelmessig ombord
i perioden før plattformen havarerte tyder på at de impliserte
ikke har vekket unormal oppmerksomhet. Det eneste som gjenstod var troligen
bare å stille utløserklokka.
FALK International.
Etter i mange år forgjeves å ha arbeidet
i Norge med å få tatt opp saken til ny etterforskning har FALK
sett seg tvunget til, i landets interesse, å øke innsatsen
for å vinne internasjonal støtte for saken. Først og
fremst i USA og Storbritania. I den forbindelse vil organisasjonen endre
profil og etter hvert ta i bruk navnet FALK International. Det vil også
være naturlig at en større del av informasjon og korrespondanse
blir skrevet på engelsk.
FALK på Internett.
For å styrke påvirkningsmuligheten er FALK
i gang med å legge ut informasjon på Internett. Dette ser vi
som en stor mulighet til økt innflytelse. Samtidig vil bruk av E-mail
radikalt forbedre vår kommunikasjonsevne også til USA og Storbritania.
Spørsmål, kommentarer, informasjon, støtteerklæringer,
m.m. kan sendes vår e-mail adresse. Dette er et langt skritt videre
som ikke hadde vært mulig uten hjelp fra sentrale støttespillere.
Mange takk.
Styrking av økonomien.
FALK's virksomhet er hemmet av svak økonomi. Innsatsen
hittil har vært basert på personlige bidrag fra sentrale støttespillere.
I forbindelse med vår tilkobling til Internett, utsendelse av Newsletter
og fremtidig aktivitet må organisasjonens økonomi styrkes.
Støttebidrag kan settes inn på vår postgirokonto: 0824
0790018.